Kultúrszóda

Azért, mert érdekel a színházművészet. Mert a valódi színművészek hitem szerint régi istenek szentelt papjai, és mert taszítanak a méltatlan színműipari szakmunkások. És azért is, mert a színház – értő kezekben – mágia. Továbbá - a magasröptű kultúra szüneteiben - egy s más életszilánk miatt kutyákról, lovakról, egyebekről innen-onnan, amelyek talán segítenek valakinek (bárkinek) hátrahagyni egy időre a feszültségbe zárt monotóniát.

Támogatás

Ez a gomb alakítja mesévé a támogatást. Köszönöm.

Facebook

Friss topikok

  • uZsoNNa: Szia! Az eredmenyerol is van beszamolo? Illetve, hogy vegul kellett-e a dupla spot on meg a nyakorv. (2013.08.12. 09:03) Nincskullancs
  • KultúrSzóda: @tbubrfdves: És köszönöm, hogy válaszoltál. (2013.05.30. 07:54) Momentán: MelegFRÖCCS és homofóbok
  • KultúrSzóda: Köszönöm szépen :) Nem teljesítménytúráztatás a célom, hanem kikapcsolás, továbbgondolás, mesébe r... (2013.05.14. 15:28) Tényleg Mohács kell?
  • Jazzy01: Nagyon jó ez az írás! Könnyeket fakasztott! :) Mi is nyersen etetünk és nincskullancsozunk 2 leon... (2013.04.26. 21:37) Kutya vacsorája
  • KultúrSzóda: Elnézést kérek Kovács Gábortól, amiért átkereszteltem! Biztosan azért történt, mert az járt a feje... (2013.04.26. 07:32) Hangok a gyermekekért

Címkék

Abigél (1) Abodi Nagy Blanka (1) Adorján Bálint (1) Ágoston Katalin (1) Alföldi Róbert (2) Almási Sándor (2) A bolondok grófja (1) A good day to die hard (1) A kaukázusi Krétakör (1) A Nagy Négyes (1) A teljes tizedik évad (1) Balogh Anna (1) Bárka Színház (1) Belvárosi Színház (3) Benedek Miklós (1) Béres Ilona (1) Black Comedy (1) Blaskó Péter (1) Bódi Barbara (2) Bódy Gergő (4) Boldoghy Borbála (2) Bolha a fülbe (1) Boncsér Gergely (2) Borbás Gabi (1) Borbély Krisztina (1) Boros Zoltán (1) Bot Gábor (1) Bruce Willis (1) Cane Corso (4) Centrál Színház (1) Cigányszerelem (1) Csányi Sándor (1) Csuha Lajos (1) Csuja Imre (1) Debreczeny Csaba (1) Dévai Balázs (1) Die Hard 5 (1) Dolhai Attila (3) Dózsa László (1) Dózsa Zoltán (1) Dunai Tamás (1) Egyházi Géza (3) Éless-Szín (1) Elisabeth (1) Equus (2) Eszenyi Enikő (1) F. Várkonyi Zsuzsa (1) Faragó András (3) Fazekas Andrea (1) Fazekas Zsuzsa (1) Fegya (2) Feketeszárú cseresznye (1) Fesztbaum Béla (1) Fischl Mónika (1) Formán Bálint (1) Frankó Tünde (1) Fröccs (1) Fullajtár Andrea (1) Für Anikó (1) Gados Béla (1) Gazsó György (1) Gergely Róbert (1) Gömöri András Máté (1) Göttinger Pál (1) Gregor Bernadett (2) Gyógyír északi szélre (1) György-Rózsa Sándor (1) Gyuriska János (1) Harsányi Bence (5) Helyey László (1) Horváth Lili (1) Hunyadkürti György (1) Huszti Péter (1) I. Ferenc pápa (1) Ifj. Farkas Sándor (1) Ifj. Jászai László (1) Impro (1) Impróreggeli (1) Improvizációs színház (1) Jantyik Csaba (1) Janza Kata (3) Játékkiállítás (1) Játékország (1) Jávori Ferenc (1) Jóembert keresünk (1) Jótékonysági koncert (1) Jövőre Veled Itt (1) József Attila Színház (1) Kálid Artúr (1) Kardos Róbert (1) Karinthy Színház (1) Katasztrófahelyzet (1) Kautzky Armand (2) Kékkovács Mara (2) Kerekes József (1) Kerényi Miklós Máté (3) Keresztes Ildikó (1) Kiskovács Attila (4) Kiss Ramóna (1) Klem Viktor (1) Kocsis Dénes (1) Költözünk! (1) Koncz Gábor (2) konklávé (1) Kőszegi Ákos (1) Kovács Adrián (1) Kovács Gábor (1) Kovács Lajos (1) Kovács Patrícia (3) Kováts Adél (1) Közlekedési Múzeum (1) Kramer kontra Kramer (1) Kristóf István (1) Kulka János (1) KultúrSzóda (1) Kurkó József (1) Kútvölgyi Erzsébet (1) Lakatos Mihály (1) Lehoczky Zsuzsa (2) Lengyel Ferenc (1) Lengyel Tamás (1) Liptai Claudia (1) Lukács Sándor (1) Lux Ádám (1) Mácsai Pál (1) Madár Veronika (1) Mahó Andrea (1) Március 15. (1) Márkó Eszter (1) Márton András (1) Máthé Zsolt (1) Menyasszonytánc (1) Mészáros Máté (1) Mészáros Sára (1) Mészáros Tibor (1) Mihálka Gyuri (1) Mikó István (1) Miller Zoltán (1) Mindszenty (1) Molnár Áron (1) Molnár Levente (5) Molnár Piroska (1) Momentán Társulat (6) Musical Plusz (1) Nádasi Veronika (2) Nagy-Kálózy Eszter (1) Nagy Ervin (1) Nagy Levente (1) Nagy Zoltán (1) Nemcsák Károly (2) Nemes Takách Kata (4) Nemes Wanda (1) Németh Kristóf (1) Nincskullancs csepp (1) Nulladik Óra (2) Nyertes Zsuzsa (1) Nyírő Bea (1) Operett (1) Operettszínház (5) Ördögölő Józsiás (1) Orlai Produkció (2) Őze Áron (1) pápa (1) pápaválasztás (1) Papp János (1) Parti Nóra (1) Patonai Zsolt (2) Peller Anna (1) Petrik Andrea (1) Pikali Gerda (1) Pirgel Dávid (2) Pirisi László (2) Plaszkó Éva (1) Pogány Judit (1) Radnóti Színház (1) Raktárszínház (2) Rárósi Anita (1) Rátóti Zoltán (1) Rékasi Károly (1) RögvEst (1) Sári Évi (1) Sárközi-Nagy Ilona (1) Schmied Zoltán (1) Schneider Zoltán (1) Siménfalvy Ágota (2) Simon Kornél (1) sitcom (1) Sövegjártó Áron (1) Spinoza Ház (1) Szabó Emília (1) Szabó Máté (1) Szabó P. Szilveszter (4) Szabó Sipos Barnabás (1) Szabó Zsuzsa (1) Szacsvay László (1) Szamosi Donáth (2) Szandtner Anna (1) Szarvas Attila (1) Szávai Viktória (1) Szemenyei János (1) Szendy Szilvi (2) Szerényi László (1) Szeretlek Faust (1) Szervét Tibor (1) Szimpla Kert (1) Szimpla Piac (1) színház (1) Színház reggel (1) Szolnoki Zsolt (1) Szomor György (1) Szorcsik Kriszta (1) Tamási Áron (1) Telekes Péter (1) Thália Színház (4) Tolcsvay László (1) Tordai Teri (1) Törőcsik Mari (1) Tóth Barnabás (1) Tóth Roland (1) Tóth Tamás (1) Újszínház (3) Uránia (1) Vágó Zsuzsi (1) Vaknyugat (1) Várady Zsuzsi (5) Vári-Kovács Péter (1) Vári Éva (2) Vass György (1) Verebes István (1) Vida Gábor (2) Vígszínház (1) Viselkedés a színházban (1) Vörös Edit (1) www.kulturszoda.hu (1) YAMATO (1) Címkefelhő

2013.04.13. 01:01 KultúrSzóda

YAMATO

Helyszín: Budapest Kongresszusi Központ
2013. április 12., 20 óra

YAMATO
THE DRUMMERS OF JAPAN
Rojyoh – The beat on the road

 __________________________

 banner5.jpg

Számos gyermekkori (vagy még régebbi) becsípődéseim egyike, hogy rajongom a dobok hangját, a ritmussal kifejezhető ezerszínű zeneiséget. Mindenem a dobszóló, bár ez a fogalom nekem a rockzene helyett az orientális táncot, illetve a Szilaj Dobcsoportot jelenti. Az indián sámándalok, a táltosdobok különös hangjai magyarázat nélkül, babonásan vonzanak. Mindebből már nagyjából levezethető a sorsszerűség, mellyel a YAMATO felé sodródtam. Csak idő kérdése volt…

Belépve a nézőtérre egyből a dobok látványa fogad, nem bajlódnak takargatással. A színpadkép és a hangszerek számossága különleges előadásra enged következtetni, ám távolról sem készít fel mindarra, ami vár rám. A fénytechnika és a zene tökéletes összhangján kezdeném, mely apró részlet, mégis kiválóan fokozza az amúgy sem lapos hatást (ha ugyan a fokozásnak ezekben a régiókban még lehet jelentése).

A dobok „kezelése” – az egyéb akusztikus élmény mellett – durván mellbevágó vizuális kényeztetés. Mozgás- és harcművészet. Ritmusban kifejezett filozófia. Általában a színházi élmény nálam két-három síkon arat diadalt, intellektuálisan bizergál, érzelmi és gondolati továbbélése van. Ezzel szemben ez a megszínpadiasított rítus-sorozat nem síkokon dolgozik, hanem telibe robban. Azt a fajta révüléssel határos izgalmat érzem végig, amiről a táltos-mesék szólnak. Igen, vannak humoros részek, miután azonban a könnyedebb hangnem nem megy a penge virtuozitás rovására (hanem kidomborítja, csillogtatja az amúgy is nyilvánvalót), egyszerre vagyok képes nevetni, álmélkodni és valami egészen zavarba ejtőt is megélni.

A dobverő jelen esetben varázspálcaként (is) funkcionál. Ugyanúgy energiákat mozgat, mint a karmesteri pálca, a Harry Potter sorozat pálcái vagy a keleti harcművészetek kardjai. A dobosok mozgásával keretezve láthatóvá teszi a ritmust, megfoghatóvá sűríti a hangokat. Ugyanaz a hangszer egyszer esőkopogást játszik, rögtön utána vágtaritmust harsog. Az ütemtartás és az összehangoltság ezen a szinten már nem kérdés. A mozdulatok centire stimmelnek, függetlenül attól, hogy a dobosok egyébként látják-e egymást. Mert van, hogy egy hatalmas dob két oldalán mozognak egyszerre és szólaltatják meg a dobot olyan patent pontosan, mintha dróton húznák őket. Az egész jelenés mintha pogány szertartások színpadi változata lenne. Azáltal, hogy tökéletesen lefoglalja minden érzékemet, megérkeztet a mostba. Teljesen és hézagmentesen jelen vagyok a látványnak és a ritmusnak. Szinte látom a teremben terjedő hanghullámokat, világosan érzem őket testem minden pontján. Rezeg a talpam alatt a padló, testszinten veszem át a lüktetést.

A dramaturgia (ebben az esetben van ilyen?) hullámzásában hol elsodor a lendület és vágtát, elragadtatást, szédületet élek át, hol szép szelíden visszavezet, annyira minimalizálva a mozgást, a létezést, hogy úgy érzem: a szívem dobogása a dobverő érintésének pillefinom hangján függ. Az eszméletvesztős feszültség után a lassú visszafogások mindenre jók, csak lazításra nem. Ilyenkor alig néhány finoman elhúzott koppintás lebeg az időben… Néha a teljes csendben csak ez a pár kósza, pirinyó zaj tart a valóságban. Kiáradás és összeszűkülés váltják egymást egy-egy részen belül is, sokszor érzem egész valómat együtt remegni a membránokkal. Nincs semmi más ebben a sodrásban, mint a csendek a dobbanások között… a test közepéből, a valódi egyensúlyból indított természetszép mozdulatok, a lendülő dobverők… az a feszültséggel telt töredék-pillanat, amikor a varázspálca magasan a levegőben, a kinyújtott kar meghosszabbításaként szárnyal, áll ég és föld között, és várom, hogy zuhanjon, tudom, hogy zuhanni fog… kicsit olyan, mint a vidámparkban, amikor valamelyik játékon áll az ember a felső holtponton. És a sok fehér keresztezés a sötét háttér előtt… ez is nagyon régi, jól ismert szimbólum, mind a botok egymásra merőleges elhelyezkedése, mind az egész ember abban a gondolatnál is rövidebb kimerevedésben.

Férfi és női erő egyszerre zuhan, árad, kavarog. Ellentéteket, kiegészüléseket játszanak, megpróbálják egymást, kihívnak és behódolnak, hogy aztán közösen hozzanak létre csodát. Mindez persze nem kimondott szájbarágás, de érzet szintjén nagyon erősen jelen van.

banner4.jpg

Nem tudom logikailag elemezni a dobzene és a látvány következtében ébredő belső életem. A ritmus hol keményen, hol szellőlágyan ropog, pattog, cirógat, viszi a lelkem. Nem lepne meg, ha egy transz-szakértő átesettnek nyilvánítana. A képletek mélyen bennem rezdülnek, régi ismerőseim. Rengeteg minden van együtt abban, amit látok: zene, harcművészet, vallás, spiritualitás, filozófia, állóképesség (fizikai és lelki értelemben egyaránt), lendület, energia, szenvedély. Maga a világot rendező Erő válik láthatóvá és hallhatóvá a mozgásban… a Teremtő (Isten, vagy nevezzük bárhogy) létezésének világos bizonyítéka.

Dob és lélek, dob és spiritualitás ősidőktől összeforrt nagyon sok nemzet történetében. A sámánok rendszeresen dobon utazzák meg révüléseiket. Ezt a régi emlékezést (álmot) érintik meg bennem az évezredeket semmivé dobbantó hangok. Szép sorjában lemeztelenítik az idegvégződéseimet, és nem tehetek mást: bizalommal hagyom, tegyenek lelkemmel amit akarnak. Sokszor érzem, hogy feszülnek a határok, a végeredmény mégsem félelmetes (csak egész halványan az), inkább azt érzem, hogy feldoboltak, erőre táncoltak. Szinte lázas vagyok, ráz a hideg és szívesen sírnék is. Persze tudom jól, hogy a ritmus és a zene hatalmas mágia, tanultam én is a termékenységi táncokról, a „primitív” népek dobolásáról… de más ezt kívülről látni, és megint más – nagyon más – személyesen átélni.

Biztosan mindenki máshogy emlékszik majd erre az estére, szerintem a színpadhoz kapcsolódó élmények egyébként is szubjektív mivolta ebben az előadásban csúcsosodik. Kell, hogy legyen, akinek egy kiváló koncertnél nem volt több, de nekem személy szerint misztikus pecsétek sokaságát jelentette, szinte már okkult élményt… Olyasvalamit, mint amikor Kassai Lajos lovagol körben nagy íven, a térség közepén pedig a Szilaj Dobcsoport játszik…

 

(A képek forrása: www.yamatodrummers.com)

Ha rápendültél a blogra, figyelheted a Facebookon is:

Szólj hozzá!

Címkék: YAMATO


A bejegyzés trackback címe:

https://kulturszoda.blog.hu/api/trackback/id/tr605220447

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.