Kultúrszóda

Azért, mert érdekel a színházművészet. Mert a valódi színművészek hitem szerint régi istenek szentelt papjai, és mert taszítanak a méltatlan színműipari szakmunkások. És azért is, mert a színház – értő kezekben – mágia. Továbbá - a magasröptű kultúra szüneteiben - egy s más életszilánk miatt kutyákról, lovakról, egyebekről innen-onnan, amelyek talán segítenek valakinek (bárkinek) hátrahagyni egy időre a feszültségbe zárt monotóniát.

Támogatás

Ez a gomb alakítja mesévé a támogatást. Köszönöm.

Facebook

Friss topikok

  • uZsoNNa: Szia! Az eredmenyerol is van beszamolo? Illetve, hogy vegul kellett-e a dupla spot on meg a nyakorv. (2013.08.12. 09:03) Nincskullancs
  • KultúrSzóda: @tbubrfdves: És köszönöm, hogy válaszoltál. (2013.05.30. 07:54) Momentán: MelegFRÖCCS és homofóbok
  • KultúrSzóda: Köszönöm szépen :) Nem teljesítménytúráztatás a célom, hanem kikapcsolás, továbbgondolás, mesébe r... (2013.05.14. 15:28) Tényleg Mohács kell?
  • Jazzy01: Nagyon jó ez az írás! Könnyeket fakasztott! :) Mi is nyersen etetünk és nincskullancsozunk 2 leon... (2013.04.26. 21:37) Kutya vacsorája
  • KultúrSzóda: Elnézést kérek Kovács Gábortól, amiért átkereszteltem! Biztosan azért történt, mert az járt a feje... (2013.04.26. 07:32) Hangok a gyermekekért

Címkék

Abigél (1) Abodi Nagy Blanka (1) Adorján Bálint (1) Ágoston Katalin (1) Alföldi Róbert (2) Almási Sándor (2) A bolondok grófja (1) A good day to die hard (1) A kaukázusi Krétakör (1) A Nagy Négyes (1) A teljes tizedik évad (1) Balogh Anna (1) Bárka Színház (1) Belvárosi Színház (3) Benedek Miklós (1) Béres Ilona (1) Black Comedy (1) Blaskó Péter (1) Bódi Barbara (2) Bódy Gergő (4) Boldoghy Borbála (2) Bolha a fülbe (1) Boncsér Gergely (2) Borbás Gabi (1) Borbély Krisztina (1) Boros Zoltán (1) Bot Gábor (1) Bruce Willis (1) Cane Corso (4) Centrál Színház (1) Cigányszerelem (1) Csányi Sándor (1) Csuha Lajos (1) Csuja Imre (1) Debreczeny Csaba (1) Dévai Balázs (1) Die Hard 5 (1) Dolhai Attila (3) Dózsa László (1) Dózsa Zoltán (1) Dunai Tamás (1) Egyházi Géza (3) Éless-Szín (1) Elisabeth (1) Equus (2) Eszenyi Enikő (1) F. Várkonyi Zsuzsa (1) Faragó András (3) Fazekas Andrea (1) Fazekas Zsuzsa (1) Fegya (2) Feketeszárú cseresznye (1) Fesztbaum Béla (1) Fischl Mónika (1) Formán Bálint (1) Frankó Tünde (1) Fröccs (1) Fullajtár Andrea (1) Für Anikó (1) Gados Béla (1) Gazsó György (1) Gergely Róbert (1) Gömöri András Máté (1) Göttinger Pál (1) Gregor Bernadett (2) Gyógyír északi szélre (1) György-Rózsa Sándor (1) Gyuriska János (1) Harsányi Bence (5) Helyey László (1) Horváth Lili (1) Hunyadkürti György (1) Huszti Péter (1) I. Ferenc pápa (1) Ifj. Farkas Sándor (1) Ifj. Jászai László (1) Impro (1) Impróreggeli (1) Improvizációs színház (1) Jantyik Csaba (1) Janza Kata (3) Játékkiállítás (1) Játékország (1) Jávori Ferenc (1) Jóembert keresünk (1) Jótékonysági koncert (1) Jövőre Veled Itt (1) József Attila Színház (1) Kálid Artúr (1) Kardos Róbert (1) Karinthy Színház (1) Katasztrófahelyzet (1) Kautzky Armand (2) Kékkovács Mara (2) Kerekes József (1) Kerényi Miklós Máté (3) Keresztes Ildikó (1) Kiskovács Attila (4) Kiss Ramóna (1) Klem Viktor (1) Kocsis Dénes (1) Költözünk! (1) Koncz Gábor (2) konklávé (1) Kőszegi Ákos (1) Kovács Adrián (1) Kovács Gábor (1) Kovács Lajos (1) Kovács Patrícia (3) Kováts Adél (1) Közlekedési Múzeum (1) Kramer kontra Kramer (1) Kristóf István (1) Kulka János (1) KultúrSzóda (1) Kurkó József (1) Kútvölgyi Erzsébet (1) Lakatos Mihály (1) Lehoczky Zsuzsa (2) Lengyel Ferenc (1) Lengyel Tamás (1) Liptai Claudia (1) Lukács Sándor (1) Lux Ádám (1) Mácsai Pál (1) Madár Veronika (1) Mahó Andrea (1) Március 15. (1) Márkó Eszter (1) Márton András (1) Máthé Zsolt (1) Menyasszonytánc (1) Mészáros Máté (1) Mészáros Sára (1) Mészáros Tibor (1) Mihálka Gyuri (1) Mikó István (1) Miller Zoltán (1) Mindszenty (1) Molnár Áron (1) Molnár Levente (5) Molnár Piroska (1) Momentán Társulat (6) Musical Plusz (1) Nádasi Veronika (2) Nagy-Kálózy Eszter (1) Nagy Ervin (1) Nagy Levente (1) Nagy Zoltán (1) Nemcsák Károly (2) Nemes Takách Kata (4) Nemes Wanda (1) Németh Kristóf (1) Nincskullancs csepp (1) Nulladik Óra (2) Nyertes Zsuzsa (1) Nyírő Bea (1) Operett (1) Operettszínház (5) Ördögölő Józsiás (1) Orlai Produkció (2) Őze Áron (1) pápa (1) pápaválasztás (1) Papp János (1) Parti Nóra (1) Patonai Zsolt (2) Peller Anna (1) Petrik Andrea (1) Pikali Gerda (1) Pirgel Dávid (2) Pirisi László (2) Plaszkó Éva (1) Pogány Judit (1) Radnóti Színház (1) Raktárszínház (2) Rárósi Anita (1) Rátóti Zoltán (1) Rékasi Károly (1) RögvEst (1) Sári Évi (1) Sárközi-Nagy Ilona (1) Schmied Zoltán (1) Schneider Zoltán (1) Siménfalvy Ágota (2) Simon Kornél (1) sitcom (1) Sövegjártó Áron (1) Spinoza Ház (1) Szabó Emília (1) Szabó Máté (1) Szabó P. Szilveszter (4) Szabó Sipos Barnabás (1) Szabó Zsuzsa (1) Szacsvay László (1) Szamosi Donáth (2) Szandtner Anna (1) Szarvas Attila (1) Szávai Viktória (1) Szemenyei János (1) Szendy Szilvi (2) Szerényi László (1) Szeretlek Faust (1) Szervét Tibor (1) Szimpla Kert (1) Szimpla Piac (1) színház (1) Színház reggel (1) Szolnoki Zsolt (1) Szomor György (1) Szorcsik Kriszta (1) Tamási Áron (1) Telekes Péter (1) Thália Színház (4) Tolcsvay László (1) Tordai Teri (1) Törőcsik Mari (1) Tóth Barnabás (1) Tóth Roland (1) Tóth Tamás (1) Újszínház (3) Uránia (1) Vágó Zsuzsi (1) Vaknyugat (1) Várady Zsuzsi (5) Vári-Kovács Péter (1) Vári Éva (2) Vass György (1) Verebes István (1) Vida Gábor (2) Vígszínház (1) Viselkedés a színházban (1) Vörös Edit (1) www.kulturszoda.hu (1) YAMATO (1) Címkefelhő

2013.02.22. 11:57 KultúrSzóda

Uránia: Abigél és Ψ

Helyszín: Uránia Nemzeti Filmszínház, Díszterem

Időpont: 2013. február 21., 19 óra

Szabó Magda: Abigél

Szereplők: Trokán Péter, Csöngedi Nikolett, Lengyel Ferenc, Fábián Anita, Bánfalvy Ági, Hujber Ferenc, Dóczy Péter, Pindroch Csaba

Szabó Magda klasszikus regényének színpadi adaptációját Bánfalvy Ágnes és a rendező, Szikora János készítette

_____________________________

abigel_kis.jpg

Pazar, gazdagon díszített az Uránia. Nem tudom, hogy hívják hivatalosan a belső tér kialakításának stílusát, bennem az arab mintákat, ívformákat és csipkéket tükrözi vissza. A székek nagyon kényelmesek, nem szorongató a lábtér, ami teátrumi viszonylatban ritkaság. Az ülés is kényelmes, külön kis trónuson érzem magam. Minden együtt van ahhoz, hogy magával ragadjon a színház.

Az Abigél jó választásnak látszik: jól megírt regényből nagy sikerrel futott a sorozat, hálás téma színpadra. Ezért meglepő, hogy számomra nem hozza a várt élményt. Valahogy nem találom a ritmust. Nem zökkenek ki, mert bele sem tudok rázódni. Nem a jelzésszerű díszlettel van bajom, bár tulajdonképpen Horn Mici körmén kívül minden jelzésszerű ebben az előadásban. A díszlet, a jelmezek, a jellemek, a viszonyok. Meglehet, túl sokat vártam. A könyv és a filmsorozat halvány emléke talán mégsem olyan halvány. Olyan magasan a mérce, hogy az előadásban érzékeltetett mélységekre nem rezonálok. Pedig van benne kedvesség és báj, különösen a matulás lányok jeleneteinél. Tagadhatatlan, hogy vannak jó pillanatok, de kevés az olyan, ahol ne lenne számomra túl sok az ábrázolás és kevés a megélés. Sok helyen kiérezni az erőlködést a szerepek mögül. Még úgy is, hogy változtak a szereplők az interneten fellelhető szereposztáshoz képest. Csengő-bongó nevek érkeztek, de végig az az érzésem: csak a mez van a pályán.

Van kivétel persze: Lengyel Ferencnek hívják. Neki majdnem végig hiszek, de többszereplős játékhoz kellenének a többiek is. Kellene, hogy az indulatok kifejezése ne merüljön ki megnyomott szótagokban, fejrázásban és szélesebb gesztusokban, szenvedélyes félfordulatokban, esetleg gyors ölelésekben. Ez egyszer-kétszer elmegy, de sokadszorra túljáratottnak tűnik.

Van hiszti és van vasszigor válaszul, van szerelem és szabadságvágy, de mindnél fals a hegedű. A vége felé már olyanokra figyelek, hogy Horn Mici lila névnapi ruhája mennyire üti a körme színét. Mert zavar. Mert nem vagyok benne. Lebben a kimenős egyenruha nadrágszára, mint egy pizsama alsó, a főhadnagy nem tiszteleg a tábornoknak, behallatszik a súgó (holott talán nem is lenne rá szükség), kilóg alul a másszínű szoknyabélés. Enervált a hangulat.

Szünetben húszig számolom a „Szomszédok” kifejezést, a „láttam a … filmben” ha lehet, még gyakoribb. És mindenhonnan kicsit csalódott hangok. Az aulában fogalmazza meg valaki: a hangzatos nevek behívják a nézőt, de önmagukban nem tudják itt is marasztani. A második felvonás elején látom: igaza van. Elég sokan nem jönnek vissza szünet után.

Nézem a jegyem. Az árából pontosan kétszer nézhetném meg a legvarázsosabb darabot, ami jelenleg Magyarországon elérhető. Még csak nem is tudok mást hibáztatni: saját elvárásaimnak ültem fel. Már előre örültem, milyen nagyszerűségeket tudok majd írni a Színháznaplóba erről a remek témáról. Objektíven szemlélve biztosan jó előadás volt, biztosan sok munkával a próbafolyamatban. Az is lehet, hogy rossz napot fogtam ki, nem hangolódtam rá jól. Vannak szereplők, akiket máshol, más darabban láttam már igazgyöngyködni.

Mitől jó egy előadás? Nem tudom. De ha „Ψ” jelöli a jó előadást, akkor a tegnap este halmazának „Ψ” számomra nem eleme. Van ilyen. Nagy számok törvénye. Azért remélem, egyedül vagyok a véleményemmel, és a legtöbbeknek nagyon tetszett! Nem szeretek ilyeneket írni egy előadásról sem. Pláne, hogy élő-érző emberek talán legjobb szándékkal nyújtott maximumát szedem szét. Ha én játszottam volna tegnap este, elszomorítana a „futottak még” kategória. Holott meglehet: csak az én hullámhosszom hosszabb.

Ha rápendültél a blogra, figyelheted a Facebookon is:

Szólj hozzá!

Címkék: Abigél Uránia Lengyel Ferenc


A bejegyzés trackback címe:

https://kulturszoda.blog.hu/api/trackback/id/tr345098180

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.