Kultúrszóda

Azért, mert érdekel a színházművészet. Mert a valódi színművészek hitem szerint régi istenek szentelt papjai, és mert taszítanak a méltatlan színműipari szakmunkások. És azért is, mert a színház – értő kezekben – mágia. Továbbá - a magasröptű kultúra szüneteiben - egy s más életszilánk miatt kutyákról, lovakról, egyebekről innen-onnan, amelyek talán segítenek valakinek (bárkinek) hátrahagyni egy időre a feszültségbe zárt monotóniát.

Támogatás

Ez a gomb alakítja mesévé a támogatást. Köszönöm.

Facebook

Friss topikok

  • uZsoNNa: Szia! Az eredmenyerol is van beszamolo? Illetve, hogy vegul kellett-e a dupla spot on meg a nyakorv. (2013.08.12. 09:03) Nincskullancs
  • KultúrSzóda: @tbubrfdves: És köszönöm, hogy válaszoltál. (2013.05.30. 07:54) Momentán: MelegFRÖCCS és homofóbok
  • KultúrSzóda: Köszönöm szépen :) Nem teljesítménytúráztatás a célom, hanem kikapcsolás, továbbgondolás, mesébe r... (2013.05.14. 15:28) Tényleg Mohács kell?
  • Jazzy01: Nagyon jó ez az írás! Könnyeket fakasztott! :) Mi is nyersen etetünk és nincskullancsozunk 2 leon... (2013.04.26. 21:37) Kutya vacsorája
  • KultúrSzóda: Elnézést kérek Kovács Gábortól, amiért átkereszteltem! Biztosan azért történt, mert az járt a feje... (2013.04.26. 07:32) Hangok a gyermekekért

Címkék

Abigél (1) Abodi Nagy Blanka (1) Adorján Bálint (1) Ágoston Katalin (1) Alföldi Róbert (2) Almási Sándor (2) A bolondok grófja (1) A good day to die hard (1) A kaukázusi Krétakör (1) A Nagy Négyes (1) A teljes tizedik évad (1) Balogh Anna (1) Bárka Színház (1) Belvárosi Színház (3) Benedek Miklós (1) Béres Ilona (1) Black Comedy (1) Blaskó Péter (1) Bódi Barbara (2) Bódy Gergő (4) Boldoghy Borbála (2) Bolha a fülbe (1) Boncsér Gergely (2) Borbás Gabi (1) Borbély Krisztina (1) Boros Zoltán (1) Bot Gábor (1) Bruce Willis (1) Cane Corso (4) Centrál Színház (1) Cigányszerelem (1) Csányi Sándor (1) Csuha Lajos (1) Csuja Imre (1) Debreczeny Csaba (1) Dévai Balázs (1) Die Hard 5 (1) Dolhai Attila (3) Dózsa László (1) Dózsa Zoltán (1) Dunai Tamás (1) Egyházi Géza (3) Éless-Szín (1) Elisabeth (1) Equus (2) Eszenyi Enikő (1) F. Várkonyi Zsuzsa (1) Faragó András (3) Fazekas Andrea (1) Fazekas Zsuzsa (1) Fegya (2) Feketeszárú cseresznye (1) Fesztbaum Béla (1) Fischl Mónika (1) Formán Bálint (1) Frankó Tünde (1) Fröccs (1) Fullajtár Andrea (1) Für Anikó (1) Gados Béla (1) Gazsó György (1) Gergely Róbert (1) Gömöri András Máté (1) Göttinger Pál (1) Gregor Bernadett (2) Gyógyír északi szélre (1) György-Rózsa Sándor (1) Gyuriska János (1) Harsányi Bence (5) Helyey László (1) Horváth Lili (1) Hunyadkürti György (1) Huszti Péter (1) I. Ferenc pápa (1) Ifj. Farkas Sándor (1) Ifj. Jászai László (1) Impro (1) Impróreggeli (1) Improvizációs színház (1) Jantyik Csaba (1) Janza Kata (3) Játékkiállítás (1) Játékország (1) Jávori Ferenc (1) Jóembert keresünk (1) Jótékonysági koncert (1) Jövőre Veled Itt (1) József Attila Színház (1) Kálid Artúr (1) Kardos Róbert (1) Karinthy Színház (1) Katasztrófahelyzet (1) Kautzky Armand (2) Kékkovács Mara (2) Kerekes József (1) Kerényi Miklós Máté (3) Keresztes Ildikó (1) Kiskovács Attila (4) Kiss Ramóna (1) Klem Viktor (1) Kocsis Dénes (1) Költözünk! (1) Koncz Gábor (2) konklávé (1) Kőszegi Ákos (1) Kovács Adrián (1) Kovács Gábor (1) Kovács Lajos (1) Kovács Patrícia (3) Kováts Adél (1) Közlekedési Múzeum (1) Kramer kontra Kramer (1) Kristóf István (1) Kulka János (1) KultúrSzóda (1) Kurkó József (1) Kútvölgyi Erzsébet (1) Lakatos Mihály (1) Lehoczky Zsuzsa (2) Lengyel Ferenc (1) Lengyel Tamás (1) Liptai Claudia (1) Lukács Sándor (1) Lux Ádám (1) Mácsai Pál (1) Madár Veronika (1) Mahó Andrea (1) Március 15. (1) Márkó Eszter (1) Márton András (1) Máthé Zsolt (1) Menyasszonytánc (1) Mészáros Máté (1) Mészáros Sára (1) Mészáros Tibor (1) Mihálka Gyuri (1) Mikó István (1) Miller Zoltán (1) Mindszenty (1) Molnár Áron (1) Molnár Levente (5) Molnár Piroska (1) Momentán Társulat (6) Musical Plusz (1) Nádasi Veronika (2) Nagy-Kálózy Eszter (1) Nagy Ervin (1) Nagy Levente (1) Nagy Zoltán (1) Nemcsák Károly (2) Nemes Takách Kata (4) Nemes Wanda (1) Németh Kristóf (1) Nincskullancs csepp (1) Nulladik Óra (2) Nyertes Zsuzsa (1) Nyírő Bea (1) Operett (1) Operettszínház (5) Ördögölő Józsiás (1) Orlai Produkció (2) Őze Áron (1) pápa (1) pápaválasztás (1) Papp János (1) Parti Nóra (1) Patonai Zsolt (2) Peller Anna (1) Petrik Andrea (1) Pikali Gerda (1) Pirgel Dávid (2) Pirisi László (2) Plaszkó Éva (1) Pogány Judit (1) Radnóti Színház (1) Raktárszínház (2) Rárósi Anita (1) Rátóti Zoltán (1) Rékasi Károly (1) RögvEst (1) Sári Évi (1) Sárközi-Nagy Ilona (1) Schmied Zoltán (1) Schneider Zoltán (1) Siménfalvy Ágota (2) Simon Kornél (1) sitcom (1) Sövegjártó Áron (1) Spinoza Ház (1) Szabó Emília (1) Szabó Máté (1) Szabó P. Szilveszter (4) Szabó Sipos Barnabás (1) Szabó Zsuzsa (1) Szacsvay László (1) Szamosi Donáth (2) Szandtner Anna (1) Szarvas Attila (1) Szávai Viktória (1) Szemenyei János (1) Szendy Szilvi (2) Szerényi László (1) Szeretlek Faust (1) Szervét Tibor (1) Szimpla Kert (1) Szimpla Piac (1) színház (1) Színház reggel (1) Szolnoki Zsolt (1) Szomor György (1) Szorcsik Kriszta (1) Tamási Áron (1) Telekes Péter (1) Thália Színház (4) Tolcsvay László (1) Tordai Teri (1) Törőcsik Mari (1) Tóth Barnabás (1) Tóth Roland (1) Tóth Tamás (1) Újszínház (3) Uránia (1) Vágó Zsuzsi (1) Vaknyugat (1) Várady Zsuzsi (5) Vári-Kovács Péter (1) Vári Éva (2) Vass György (1) Verebes István (1) Vida Gábor (2) Vígszínház (1) Viselkedés a színházban (1) Vörös Edit (1) www.kulturszoda.hu (1) YAMATO (1) Címkefelhő

2013.02.17. 13:05 KultúrSzóda

A Színházi Troll lelőhelye, fajtajegyei, megfigyelése

„Azért nevetek, mert ha nem nevetnék, sírnom kellene”
- Moliére -

Az egyszerűség kedvéért a trollokat általában gyakori előfordulási helyük után nevezi el a szakirodalom. A Barlangi Troll élőhelye például a barlangok és azok környéke. Ugyanígy, ha Színházi Trollt (rendszertani nevén Trollus Theatrus-t) szeretnénk megfigyelni, a színházakban és azok vonzáskörzetében számíthatunk felbukkanására.

A főbb fajtársaktól eltérően a Színházi Troll megjelenése néha egészen egybeolvad az átlag városlakó megjelenésével, így felismerésük és tanulmányozásuk több háttértudást igényel, mint a jobban elterjedt fajtáké. Nehezíti dolgunkat továbbá, hogy kevés a nemes vérvonalú egyed, amelynél valamennyi fajtajegy fellelhető. Általában gyengébb-erősebb keveredésekkel találkozhatunk a mindennapokban, sőt, előfordul az élettartamon belüli fokozatváltás, ami – legjobb tudomásom szerint – egyedülálló az élővilágban.

Bár a fajtaleírásban az szerepel, hogy a Színházi Troll külső jegyei alapján megtévesztésig hasonlít az átlagos városlakóhoz, némely esetben már megpillantásakor felismerhetjük. Míg az átlagos városlakó ugyanis ügyel arra, hogy a színházi látogatáshoz alkalmi (vagy legalább eggyel alkalmibb) öltözéket viseljen, a tárgyfajban gyakran megfigyelhető az ápolatlan, elhanyagolt külső még színházi környezetben is. Azonban ez az egy jellemző kevés a pontos azonosításhoz. Továbbá ennek a különleges – bár egyre szaporodó – fajtának valódi vizsgálatához ismernünk kell a rájuk jellemző egyéb fő attribútumokat, illetve módszertani megoldásként alkalmazhatjuk a fajtával történő időszakos keveredést is (persze szigorúan megfigyelési célzattal).

Az alábbiakban ismertetem a tennivalókat* (és ahol szükséges, mögöttes magyarázatukat) arra az esetre, ha átmenetileg be kívánunk olvadni az élővilág eme különlegeseinek csoportjába. A számok pusztán felsorolást jelentenek, nem sorrendiséget.

  1. SOHA ne köszönjünk, amikor átadjuk a jegyünket a színház alkalmazottjának (a jegy vételárának kiegyenlítése köszönésnek minősül, a további szócséplés felesleges).
  2. Ugyanez igaz természetesen a ruhatárban dolgozókra is azzal, hogy nekik ráadásul külön díjat is kell fizetnünk (borravalót adni szükségtelen, hiszen a színház megfizeti őket). [Akik érzékenyek az árnyalatokra, teljesebb hatást érhetnek el, ha viselkedésükbe lekezelést is kevernek.]
  3. A női egyedeken legyen minél kevesebb ruha, ami alól gazdagon kivillan az alsóneműk pántja/széle/közepe/mintája. (Ennek további hozadéka lehet, hogy a kedvelt férfi szereplő belénk szeret, esetleg a színpadról egyenesen ugrik karjainkba, ha elég közel ülünk.).
  4. Amennyiben a használni kívánt mellékhelyiség előtt sor alakul ki, álljunk szorosan az előttünk lévő hátába, lehetőleg kézitáskánkkal, esernyőnkkel bökdössük is valamely testrészét. (Ez segít a várakozási időnket lerövidíteni, komfortérzetünket növelni). Ha senki nem állt be az ajtóba a közlekedést akadályozni, tegyük meg mi! Ettől szintén gyorsabban sorra kerülhetünk.
  5. A mosdó használata után mellőzzük a kézmosást. (A vízben rengeteg baktérium található, felesleges veszélynek tennénk ki magunkat.)
  6. Minél beljebb szól a jegyünk a sorban, annál később érkezzünk. Ha így teszünk, és el kívánjuk foglalni helyünket, ügyeljünk arra, hogy ezt a már bent ülőknek (és miattunk felállóknak) mindenképpen háttal tegyük. (Így nem kell az arcukba néznünk, megcsodálhatják hátsó felünket, valamint alkalmunk nyílik az eggyel előbbi sorban ülők fejére kisebb ütéseket, a hölgyek frizurájába bolygatásokat elhelyezni.) Soha ne kérjünk elnézést, és ne köszönjük meg, ha helyet engednek nekünk.
  7. Általánosságban igaz, hogy az „elnézést!”, „kérem”, „köszönöm” fordulatok alkalmazásával óvatosan bánjunk: ezek rögtön leleplezhetik azt, aki a nemesvérűség látszatát igyekszik kelteni.
  8. Alapvető követelmény, hogy a mellettünk ülő (lehetőleg nagyothalló) ismerősünkkel megbeszéljük a szereplők nevét (illetve, hogy aki játszik, biztosan az-e, aki ki volt írva). Fűszere az élménynek, ha erről vitatkozunk is kicsit.
  9. Ha lehetőségünk van rá, igyekezzünk minél magasabb és szélesebb frizurát készíteni magunknak, különösen, ha egyébként is magasak vagyunk. (Így megóvjuk a mögöttünk ülőket az esetleges kellemetlen színpadi látvány okozta sokkhatástól.)
  10. Ha az átlagnál magasabbak vagyunk, annál jobban igyekezzük kihúzni magunkat, minél beljebb ülünk.
  11. A színházi élményt megelőző étkezésünk lehetőleg tartalmazzon valamely markáns illóolajban gazdag összetevőt (erre a célra tökéletes az erős, zamatos fokhagyma vagy vöröshagyma, de más hasonló növény is megteszi).
  12. Figyeljünk rá, hogy mindig vigyünk magunkkal a nézőtérre (lehetőleg szénsavas) innivalót, illetve szendvicset vagy chipset. Amennyiben ezek nem elérhetők, a sarki közértben mindig lehet kiváló, zörgős csomagolású ropit kapni, amivel még hangosan ropoghatunk is. (Ezek nem csak akkor jönnek jól, ha megszomjazunk vagy megéhezünk. Csomagolásukkal jelezni tudjuk, ha unjuk az előadást, vagy ha nagyon izgulunk. Igaz, csak egyféleképpen, de ez is jobb, mint a sehogy.)
  13. Ha erősen köhögünk, semmi esetre se mondjuk le az előadást. (Ha már ki van fizetve. A színész egyébként többek között azért kapja a pénzét, hogy a zavaró körülmények ellenére szerepben maradjon, a nézőtéren meg úgyis mindig köhög valaki, miért ne mi legyünk azok?!) Egyébként pedig a vírusok és baktériumok is élőlények, ráadásul a sajátjaink. Gondoskodjunk róluk!
  14. Gyenge köhögés, szájszárazság, vagy unalom esetére legyen nálunk cukorka. Természetesen annál jobb, minél jobban csörög/zörög a csomagolása. Lehetőség szerint együnk ilyet gyakran!
  15. Alap, hogy a telefonjukat csak a gyávák és a gyengék kapcsolják ki az előadás idejére. Persze azért némítsuk le a készülékünket, de nyugodtan írhatunk pl. SMS-t, vagy ellenőrizhetjük e-mail-jeinket az előadás unalmasabb részeiben. Ez a körülöttünk ülőket egyáltalán nem zavarja, sőt, egy ügyesen kezelt bölcstelefon fényében akár tíz sorral mögöttünk is gyönyörködhetnek.
  16. Ha a – többnyire két, de inkább három nyelven elhangzó – figyelmeztetés ellenére nem kapcsoltuk ki (sőt, még le sem némítottuk) telefonunkat, és az csörögni kezd, tegyünk úgy, mintha nem a miénk lenne, és/vagy mi nem hallanánk. Így elkerüljük a népharagot, a hívó fél pedig előbb-utóbb úgyis megunja és abbahagyja.
  17. Ha ügyesen mocorgunk, lábunk valamelyik részével – kevés gyakorlás után – képesek leszünk nyomogatni, ütögetni, rugdosni az előttünk ülő székét. (Ez senkinek nem zavaró vagy kényelmetlen, sokkal inkább hasonlít üdítő masszázsra. Az odafigyelés egyik formája.)
  18. Ha már láttuk a darabot, vagy ismerjük a történetet, hangosan jelezzünk előre minden várható fordulatot (hogy akiknek új az élmény, időben értesülhessenek mindenről, és ne kapjanak sokkot).
  19. Ha van elérhető közelségben 4-5 éves gyermek, vigyük őt nehéz, felnőtt előadásokra, amiket magyarázzunk aztán neki végig. Ha hangosan sír mert megijedt, maradjunk a helyünkön. Lehet, hogy megunja, vagy elalszik.
  20. Ha cipőnk talpa vagy más része képes a nyikorgásra, nyikkantgassuk viccesen a drámai részeknél. (Ezzel jelentősen enyhíthetünk a körülöttünk sűrűsödő feszültségen.)
  21. Zenés darab esetén:
    • Ha a darabban van nyitány, bátran beszéljük végig. Ha nem halljuk egymást a zenétől, beszéljünk hangosabban! (A nyitány egyébként arra való, hogy kitöltse a rendelkezésre álló időkeretet, gyakorlati értelme vagy használati értéke nincs, ebből a szempontból a nyitány üstdobosnak tekintendő.)
    • Sokat segít, ha az ismert dallamokat dúdolással, vagy hangos énekléssel kísérjük (így további élményekkel gazdagíthatjuk a körülöttünk ülőket).
    • A fent már említett székrugdosás vagy ütögetés zenés darab esetén történhet ritmusra, így magunk is művésszé válunk.
    • Ha egy bizonyos szereplő miatt váltottunk jegyet, áradozzunk hangosan a csodás technikájáról. Haladók hozzátehetik, mit tennének az alannyal kettesben.
  22. Fontos, hogy a tapsrend legelején elhagyjuk a nézőteret. (A zajt nem szereti senki, a színésznek pedig mindegy, ezért kapja a fizetését, továbbá ő sem tapsol a közértben, ha tejet vesz, hanem pénzzel fizet. Másfelől így elkerülhetjük a ruhatárban a tömeget.)
  23. A ruhatárban (kifelé) igyekezzünk minél több embert meglökni, vagy letaposni.
  24. Rutinunkat mutatja, ha hangosan méltatlankodunk, vagy szidjuk a ruhatárban dolgozókat. Csak a gyáva ember vár türelmesen a sorára, a domináns egyedek nem félnek kimutatni erejüket.
  25. A ruhatárban is alap, hogy soha senkinek nem köszönünk (meg semmit).
  26. A kisebb termetűeket, gyengéket, idősebbeket vagy gyermekeket taszigálni alapvető fajtajegye a Színházi Trollnak.
  27. Külön plusz pont, ha bármilyen módon hátránnyal élő nézőtársunkon nevetünk, kitartóan bámuljuk, vagy hangos megjegyzést teszünk rá. (Bár ez az ismérv nem kizárólag a Színházi Troll sajátja, így önmagában nem vizsgálható).

 

______________________

*: Kizárólag a való életből merített példák

Ha rápendültél a blogra, figyelheted a Facebookon is:

3 komment

Címkék: Viselkedés a színházban


A bejegyzés trackback címe:

https://kulturszoda.blog.hu/api/trackback/id/tr255084880

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

vuvuvu2 2013.02.17. 23:42:47

+1: Mileőtt elhangzana a darab utolsó mondata, de legkésőbb az utolsó szó kimondását megelőző másodpercben kezdjünk el vadul tapsolni, hisz minek is veszítsük el azt a néhány értékes másodpercet az életünkből. Természetesen mivel elsők között kezdtük a tapsot, így joggal ugorhatunk a 22.pontra, azaz az elsők között hagyhatjuk el a nézőteret.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.02.18. 09:28:43

sírva röhögtem ezen, nagyon jó. :D:D

és legalább 6 pont esetében konkrét embert ismertem fel. :D

nyílméregbéka 2013.02.18. 18:32:37

És mivel ezek többnyire csoportosan járnak, így egyszerre négy-öt példányba is belefuthatunk; sőt, több trolltársaság is előfordulhat egyetlen színházi estén!
Azt viszont nagyon szívesen megnézném, amikor a színész tapsol a közértben, fizetés helyett :-D