Kultúrszóda

Azért, mert érdekel a színházművészet. Mert a valódi színművészek hitem szerint régi istenek szentelt papjai, és mert taszítanak a méltatlan színműipari szakmunkások. És azért is, mert a színház – értő kezekben – mágia. Továbbá - a magasröptű kultúra szüneteiben - egy s más életszilánk miatt kutyákról, lovakról, egyebekről innen-onnan, amelyek talán segítenek valakinek (bárkinek) hátrahagyni egy időre a feszültségbe zárt monotóniát.

Támogatás

Ez a gomb alakítja mesévé a támogatást. Köszönöm.

Facebook

Friss topikok

  • uZsoNNa: Szia! Az eredmenyerol is van beszamolo? Illetve, hogy vegul kellett-e a dupla spot on meg a nyakorv. (2013.08.12. 09:03) Nincskullancs
  • KultúrSzóda: @tbubrfdves: És köszönöm, hogy válaszoltál. (2013.05.30. 07:54) Momentán: MelegFRÖCCS és homofóbok
  • KultúrSzóda: Köszönöm szépen :) Nem teljesítménytúráztatás a célom, hanem kikapcsolás, továbbgondolás, mesébe r... (2013.05.14. 15:28) Tényleg Mohács kell?
  • Jazzy01: Nagyon jó ez az írás! Könnyeket fakasztott! :) Mi is nyersen etetünk és nincskullancsozunk 2 leon... (2013.04.26. 21:37) Kutya vacsorája
  • KultúrSzóda: Elnézést kérek Kovács Gábortól, amiért átkereszteltem! Biztosan azért történt, mert az járt a feje... (2013.04.26. 07:32) Hangok a gyermekekért

Címkék

Abigél (1) Abodi Nagy Blanka (1) Adorján Bálint (1) Ágoston Katalin (1) Alföldi Róbert (2) Almási Sándor (2) A bolondok grófja (1) A good day to die hard (1) A kaukázusi Krétakör (1) A Nagy Négyes (1) A teljes tizedik évad (1) Balogh Anna (1) Bárka Színház (1) Belvárosi Színház (3) Benedek Miklós (1) Béres Ilona (1) Black Comedy (1) Blaskó Péter (1) Bódi Barbara (2) Bódy Gergő (4) Boldoghy Borbála (2) Bolha a fülbe (1) Boncsér Gergely (2) Borbás Gabi (1) Borbély Krisztina (1) Boros Zoltán (1) Bot Gábor (1) Bruce Willis (1) Cane Corso (4) Centrál Színház (1) Cigányszerelem (1) Csányi Sándor (1) Csuha Lajos (1) Csuja Imre (1) Debreczeny Csaba (1) Dévai Balázs (1) Die Hard 5 (1) Dolhai Attila (3) Dózsa László (1) Dózsa Zoltán (1) Dunai Tamás (1) Egyházi Géza (3) Éless-Szín (1) Elisabeth (1) Equus (2) Eszenyi Enikő (1) F. Várkonyi Zsuzsa (1) Faragó András (3) Fazekas Andrea (1) Fazekas Zsuzsa (1) Fegya (2) Feketeszárú cseresznye (1) Fesztbaum Béla (1) Fischl Mónika (1) Formán Bálint (1) Frankó Tünde (1) Fröccs (1) Fullajtár Andrea (1) Für Anikó (1) Gados Béla (1) Gazsó György (1) Gergely Róbert (1) Gömöri András Máté (1) Göttinger Pál (1) Gregor Bernadett (2) Gyógyír északi szélre (1) György-Rózsa Sándor (1) Gyuriska János (1) Harsányi Bence (5) Helyey László (1) Horváth Lili (1) Hunyadkürti György (1) Huszti Péter (1) I. Ferenc pápa (1) Ifj. Farkas Sándor (1) Ifj. Jászai László (1) Impro (1) Impróreggeli (1) Improvizációs színház (1) Jantyik Csaba (1) Janza Kata (3) Játékkiállítás (1) Játékország (1) Jávori Ferenc (1) Jóembert keresünk (1) Jótékonysági koncert (1) Jövőre Veled Itt (1) József Attila Színház (1) Kálid Artúr (1) Kardos Róbert (1) Karinthy Színház (1) Katasztrófahelyzet (1) Kautzky Armand (2) Kékkovács Mara (2) Kerekes József (1) Kerényi Miklós Máté (3) Keresztes Ildikó (1) Kiskovács Attila (4) Kiss Ramóna (1) Klem Viktor (1) Kocsis Dénes (1) Költözünk! (1) Koncz Gábor (2) konklávé (1) Kőszegi Ákos (1) Kovács Adrián (1) Kovács Gábor (1) Kovács Lajos (1) Kovács Patrícia (3) Kováts Adél (1) Közlekedési Múzeum (1) Kramer kontra Kramer (1) Kristóf István (1) Kulka János (1) KultúrSzóda (1) Kurkó József (1) Kútvölgyi Erzsébet (1) Lakatos Mihály (1) Lehoczky Zsuzsa (2) Lengyel Ferenc (1) Lengyel Tamás (1) Liptai Claudia (1) Lukács Sándor (1) Lux Ádám (1) Mácsai Pál (1) Madár Veronika (1) Mahó Andrea (1) Március 15. (1) Márkó Eszter (1) Márton András (1) Máthé Zsolt (1) Menyasszonytánc (1) Mészáros Máté (1) Mészáros Sára (1) Mészáros Tibor (1) Mihálka Gyuri (1) Mikó István (1) Miller Zoltán (1) Mindszenty (1) Molnár Áron (1) Molnár Levente (5) Molnár Piroska (1) Momentán Társulat (6) Musical Plusz (1) Nádasi Veronika (2) Nagy-Kálózy Eszter (1) Nagy Ervin (1) Nagy Levente (1) Nagy Zoltán (1) Nemcsák Károly (2) Nemes Takách Kata (4) Nemes Wanda (1) Németh Kristóf (1) Nincskullancs csepp (1) Nulladik Óra (2) Nyertes Zsuzsa (1) Nyírő Bea (1) Operett (1) Operettszínház (5) Ördögölő Józsiás (1) Orlai Produkció (2) Őze Áron (1) pápa (1) pápaválasztás (1) Papp János (1) Parti Nóra (1) Patonai Zsolt (2) Peller Anna (1) Petrik Andrea (1) Pikali Gerda (1) Pirgel Dávid (2) Pirisi László (2) Plaszkó Éva (1) Pogány Judit (1) Radnóti Színház (1) Raktárszínház (2) Rárósi Anita (1) Rátóti Zoltán (1) Rékasi Károly (1) RögvEst (1) Sári Évi (1) Sárközi-Nagy Ilona (1) Schmied Zoltán (1) Schneider Zoltán (1) Siménfalvy Ágota (2) Simon Kornél (1) sitcom (1) Sövegjártó Áron (1) Spinoza Ház (1) Szabó Emília (1) Szabó Máté (1) Szabó P. Szilveszter (4) Szabó Sipos Barnabás (1) Szabó Zsuzsa (1) Szacsvay László (1) Szamosi Donáth (2) Szandtner Anna (1) Szarvas Attila (1) Szávai Viktória (1) Szemenyei János (1) Szendy Szilvi (2) Szerényi László (1) Szeretlek Faust (1) Szervét Tibor (1) Szimpla Kert (1) Szimpla Piac (1) színház (1) Színház reggel (1) Szolnoki Zsolt (1) Szomor György (1) Szorcsik Kriszta (1) Tamási Áron (1) Telekes Péter (1) Thália Színház (4) Tolcsvay László (1) Tordai Teri (1) Törőcsik Mari (1) Tóth Barnabás (1) Tóth Roland (1) Tóth Tamás (1) Újszínház (3) Uránia (1) Vágó Zsuzsi (1) Vaknyugat (1) Várady Zsuzsi (5) Vári-Kovács Péter (1) Vári Éva (2) Vass György (1) Verebes István (1) Vida Gábor (2) Vígszínház (1) Viselkedés a színházban (1) Vörös Edit (1) www.kulturszoda.hu (1) YAMATO (1) Címkefelhő

2013.02.15. 12:07 KultúrSzóda

Karinthy: Egyenlőség, testvériség – vagy nem

Helyszín: Karinthy Színház

Időpont: 2013. február 14. 17 óra

J. M. Barrie: Egyenlőség

Szereplők: Schlanger András, Horváth Lili, Verebes Linda, Sallai Nóra, Pásztor Erzsi, Szirtes Balázs, Bozsó Péter, Dózsa Zoltán, Németh Kristóf, Kiss Ramóna

Programcímke: „Loam lord évente egyszer demokrata. Teán fogadja a cselédeit és a lányaival egyenlőnek tekinti őket. A társadalmi vígjáték azt vizsgálja, mi történik egy olyan családban, ahol a társadalmi különbségekről nem vesznek tudomást. Egy jacht kirándulás az előkelő társaságot, egy inast és egy konyhalányt társadalmilag kényes helyzetbe hoz. Vajon működik-e a demokrácia egy lakatlan szigeten is?”

  _____________________________

 egyenloseg_5.jpg

A Karinthy a pici, bizalmas hangulatú színházak közé tartozik. Tartottam tőle, milyen lesz délutáni (tehát diák) előadásra menni, de pár fura (és néha bizony vicces) beszóláson kívül nem volt gond. Pedig a darab – érdekfeszítő témája ellenére – meglehetős vontatottsággal indul. Bár a színpadot ötletes térjátékkal megnövelték, így is soknak érzem az első jelenet szereplőinek számát és túlhangsúlyozottságát. Részemről kevesebből is megértettem volna az alaphelyzetet, és már épp kezdtem volna morcogni, amikor elindult végre a cselekmény.

Az előadás azt az érdekes kérdést járja körül, milyen érdekek mentén alakul a társadalmi rend, ha az angol alkotmány helyett a természet törvényei válnak irányadóvá, és hogyan változik az ember, ha kivétetik megszokott környezetéből, és az egész életében sikerrel alkalmazott viselkedési és túlélési törvényeknek nem veszi többé hasznát.

Csavaros a helyzet azért, mert az egyik póluson egy demokrata lord helyezkedik el, aki fennen hangoztatott elveit az egyenlőségről igyekszik a gyakorlatba is átültetni – havonta egyszer. A másik sarokban helyet foglaló komornyik azonban konzervatívabb a konzervatívnál, és jól érzi magát az évszázadok alatt kialakult társadalmi rend biztonságot adó keretei között. Egészen addig, amíg – a ma oly divatos kifejezéssel élve – pólusváltás következik be. Az elszenvedett hajótörés folyományaként ugyanis hirtelen átrendeződik a szereplők életében a fontossági lista. Mert szép dolog az udvariasság és szintén becsülendő a rang tisztelete, de vajon mit lehet ezekkel kezdeni, ha nincs mit enni? Vajon ki lesz a tényleges vezető egy olyan helyzetben, ahol sokkal többet számít a nyers erő és a találékonyság a születési előjogoknál? A kérdés részben magában foglalja a választ.

Különösen tetszik nekem a fiatal, energikus lelkész figurája, aki mindkét végletben feltalálja magát. Illik az elegáns szalonba is, és megtalálja a hangot a hölgyekkel, de nem (annyira) elveszett (mint a többi arisztokrata) a vadonban sem. Jóllehet ő is része a játéknak, az volt az érzésem, hogy ő az az alak, aki inkább kívül marad. Van neki szenvedélye, hivatása és belső egyensúlya, és az ilyen embertípust külső körülmények nehezebben billentik ki egyensúlyából, mint a másmilyet.

Németh Kristóf ugyan jól hátul van a stáblistán, személyes tapasztalatomban azonban az általa játszott komornyik a tengely, aki körül megfordul a cselekmény. Sok múlik azon, mennyire hitelesen képes ellenpontozni a lord alakját. Szerintem ül a bravúr, hogy lényegében a komornyik az arisztokrata alfa mind a grófi háztartásban, mind a szigeten. Hogy a háztartásban is ő az, azt olyképp láttatják velünk, hogy Mary (a lord egyik lánya) és közte látnivalóan erős energiavezeték húzódik, ami a nyilvánvaló (és mindenki számára elfogadott) társadalmi különbségek miatt fojtásban kénytelen kuksolni. Csak ugye jön ez a kis vis maior a korallzátonnyal, ahol már nem érdekes többé, hogy kinek milyen vaskos a családfája, hanem az számít, hogy ki tud életben maradni a vadonban. Hm.

A Maryt alakító Horváth Lilit először láttam színpadon, és (amellett, hogy kísérteties módon édesanyja arcvonásai, mimikája és stílusa köszön vissza játékából) elhittem neki, hogy angol arisztokrata legidősebb leánya. A kastélyban fel sem merül, hogy akár önmaga előtt bevallaná vonzalmát. Később a szigeten nincs amiért tovább játsszon, hiszen esély sincs a menekülésre. Izgalmas az életében bekövetkezett fordulat, ahogy szó szerint és átvitt értelemben is zsákmányból vadász válik, királynőből cseléd. Mert lám-lám: korona nélkül boldogabb lehetne a szigeten. Kétségbeesett kísérlete a maradásra halva születik, hiszen a többség várva várt álma teljesülne be a rabságból való szabadulással… Az pedig már ismét szépséges és borzasztó, hogyan olvad otthon vissza arcára eredeti maszkja, ami ugyan égeti, mégis rajta kell legyen újra.

Az övénél már csak Tweeny alakja sajnálnivalóbb: rajongása, önfeladó odaadása a komornyik iránt a darab elejétől a végéig leplezetlen, változatlan és nyilvánvaló. Őt nem kötik társadalmi konvenciók vagy más civilizációs svédcsavarok. Kedves, tanulékony és szép, mégsem lehet nyertese ennek a játéknak. A komornyik elnézően kedves vele szemben, megvédi és vigyáz rá, de szenvedélye magasabbra tör.

A darabot megoldó befejezés arról árulkodik, hogy aki írta, nagyon jól ismeri a férfilelket, mert a helyzet megoldása „tipikus” férfiúi befejezés. És igen, a végére választ kaphat a néző arra, hogy érnek-e a való életben valamit a régi társadalmi szerepek, hogy változhatnak-e hirtelen, és hogy tartós lehet-e ez a változás. Az pedig, hogy mihez kezd ezzel a válasszal, már mindenkinek a maga dolga.

Ha rápendültél a blogra, figyelheted a Facebookon is:

Szólj hozzá!

Címkék: Kiss Ramóna Németh Kristóf Horváth Lili Dózsa Zoltán Karinthy Színház


A bejegyzés trackback címe:

https://kulturszoda.blog.hu/api/trackback/id/tr655081721

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.